2011. április 1., péntek

Csirkemelltekercs mángolddal




A csirkemell gondolom nem tartozik a bonyolult kifejezések közé. De szinte látom a lelki szemeimmel és hallom a lelki füleimmel, ahogy a mángoldot olvasva egyesek finoman elküldenek a trópusokra.

Mi a ménykő ez a mángold? Nem Jókai Mór Arany emberének szabadfordítása, azt elárulom. Mint ahogy azt is bevallom töredelmesen, hogy én is Orsitól hallottam először róla. Főztem ugyan szeretettel, de jobb híján magyarul is csak olaszul hívtam, bietolának törtnetesen,mert egy szótár sem adott kielégítő és nekem tetsző fordítást.  Persze ha nem ismered se a mángoldot, se a bietolát, még mindig sötétben tapogítózol.
Mi is ez tehát? Egy zöld, nagy levelekkel ellátott, evésre alkalmatos növényféleség. Egészen pontosan és tudományosan a zöldségek csoportjába, annak is a leveles alfajába tartozó szerves táplálék. Közönségesen szólva egy Beta Vulgaris Cicla. Így talán többek előtt feldereng. Ezzel kellett volna kezdenem! De ha még mindig csak nézel magad elé, mint Jani a moziban, akkor megsúgom, hogy Beta Vulgaris Ciclánk majdnem pont úgy néz ki, mint egy nagyranőtt spenót, vagy tetszés szerint, mint egy óriásira növesztett paraj.



Tudod tehát, mi az a mángold, és ha figyelmesen olvastál, azt is kisakkozhattad, mivel helyettesíthető, ha nem találsz ilyet se a kertedben, se a piacon, de még Babi néni sarki zöldségesében sem. Megjegyzem, nagy bátorságra vall Babi néninél mángoldot keresni, inkább így kérd:  " Olyan nagyfajta spenótféleséget szeretnék, nem tudja véletlenül, mi a neve? Sajnos nekem nincs akkora műveltségem és jártasságom a növénytudományok területén, mint Babi nénémnek! " Erre Babi néne huncutul  próbálja majd leplezni  önelégült mosolyát, és azt mondja: " Ejjj, fijam, nem vagyok én akkora tudósember, mint ahogy gondolod! Megvan a magamhoz való intelligencijahányadosom, nem tagadom, de azért én sem tudok ám mindent! De szerencséd van, tartok raktáron mángoldot, mert erre gondolsz egészen bizonyosan! A Sznob Jóskának tettem félre, de majd azt mondom neki, hogy nem érkezett meg a Mángoldos kamion. Inkább neked adom, ha már egyszer olyan szépen kérted! "  Ha szerencséd van, ezt a választ kapod, ha nem, Babi néni rád sóz pár jó öregen leszedett parajt.

Te pedig hazamész, és elkészíted a mángolddal (vagy parajjal) körített csirkemelltekercsedet-

Mint a spenót, és egyéb leveles zöldségek esetében, mángoldból is is vegyél minimum egy zsáknyit, jelentősen zsugorodik sajnos főzés közben. 

Elkészítés

Belevaló: 

Mángoldszerűség, jó sok. 
fokhagyma, 2-3 gerezd
csirkemell egészben
sonka
lapkasajt ( vagy hogy hívják, az az ömlesztett, szeletelt)
olaj

Mosd meg a temérdek mángoldodat. A szárait tépkedd le, majd komposztáld...vagy hallgass Orsira. Tisztogatás közben könnyen megbánhatod, hogy nem a fagyasztott terméket választottad, de gondolj arra, hogy a friss azért mindig finomabb. Másrészt, pontosan addig tart a megmosása, amennyivel több ideig kell a fagyasztott fajtát főzni. (én utálom kivárni, mire újra forr a víz a fagyos zöldségek alatt ) Tisztítás után tedd egy jókora lábasba, önts alá egy kevés vizet. ( fél bögre elég, úgyis sok vizet ereszt). Sózzad. Főzd addig, amíg öszeesik tizedére, és a középső, száras részek is megpuhultak nagyjából. Szűrd le. Jól nyomogasd ki belőle a vizet. ( azért ne legyen csotszáraz se) Ha a mosogatóban, a szűrő alatt nem ropog a homok, azt jelenti, jól megmostad főzés előtt. Nekem mindig ropog, de nem nagyon izgat, kiforraltam a homokból a bacilustartalmat.
Egy nagy zsák nyers mángoldból pontosan egy tányérnyi főtt mángold lesz. Egy négy fős családból pontosan egy főre elegendő mennyiség. Tetszés szerinti méretre darabold egy kés, olló vagy láncfűrész segítségéval a kifőtt mángoldodat. Egy kis serpenyőben hevíts olajat, dobj rá pár darabka fokhagymát, majd forgasd össze hirtelen a kifőtt zöldségeddel. Tényleg elég átforgatni, csak hogy átvegye a fokhagymás olaj ízét. Sózzad.
Kész.


 Csirke elkészítése:

Fogd meg a melledet, majd egy Burda szabásminta, vagy várostérkép alapján vágjál belőle valami lapos téglalapszerűséget.

valami ilyesmi alakzatot kéne kapnod

Tegyél rá pár szelet sonkát. Ne legyünk sznobok, ehhez most nem szükséges feltétlenül frissen szeletelt, csúcsminőségű főtt sonkát vásárolnunk, de azért ne is a legtöbb "E-vitamint" tartalmazó, műanyag típusút használjuk, ha lehet. Terítsük be sonkáinkat sajtjainkkal.



így ni

Tekerjük össze a keskenyebbik oldalt megragadva. Kötözzük össze.



Ja, nem mondtam, középen is sózzunk, és ha betekertük, kívülről is.
Serpenyőben olajat hevítünk már megint, kicsit odapirítjuk a tekercsünk minden oldalát, majd kb. 15 perc alatt, némi folyadék hozzáadásával, ha szükséges, készre pároljuk.

Sült tekercs ÁghIca féle kozmával



Amint kész, alufóliába csomagoljuk felhasználásig. (ettől még omlósabb, szaftosabb lesz belül. Állítólag.)

Mángolddal vagy egyébb párolt zöldséggel, kenyérrel kínáljuk, meglocsoljuk a serpenyőben maradt szafttal.

Jó étvágyat hozzá!

Nem nagy cucc, de hétköznapi ebédnek-vacsorának megjárja.



PS.

Most látom, a fényképeken még ott a madzag a husin. Vajon azt én ettem meg gyanútlanul vagy a Toszkán? Ha holnap nem írok, én voltam.

Ég veletek!

ÁghIcátok

Addig is nézzétek ezt meg: Orsi a mángold szárát sem dobja ki, sőt! 

4 megjegyzés:

  1. Most magolom,mángold,mángold,mángold........Soha nem jut eszembe csak a bietola.Mángold...mángold...

    VálaszTörlés
  2. franciàul csomo neve van a gizda màngoldnak, blette, bette, jotte, poirée, joutte, bléa, carde.... de az ize mindnek ugyanaz.

    VálaszTörlés
  3. Iába, eszek a fánsziák tudnák válámit!

    VálaszTörlés